Handmatig werk? Dankzij Horus Software behoort dat tot de verleden tijd!
29 October 2024Horus Software wordt ondertussen door heel wat accountantskantoren omarmd en gebruikt – en dat zelfs aan beide kanten van de taalgrens. We zijn daar als familiebedrijf niet alleen dankbaar voor, het wakkert ook onze toekomstplannen en ambitie aan om de Horus-software zo gebruiksvriendelijk, efficiënt én automatisch mogelijk te maken. Maar is dat wel zo? We vroegen enkele accountants welke zaken zij niét meer handmatig moeten uitvoeren dankzij Horus. Hieronder vind je twaalf veelgenoemde werkzaamheden die bij deze boekhoudkantoren volledig automatisch verlopen.
- Automatische kostenoverdrachten: “Met Horus volstaat het om een kost in te voeren en de overdracht gebeurt automatisch. Wanneer een klant bijvoorbeeld in september zijn jaarlijkse autoverzekering betaalt, worden vier maanden geboekt in het huidige jaar. De overige acht worden automatisch overgeboekt naar het volgende jaar. Dit zorgt voor een nauwkeurigere boekhouding.”
- Eenvoudige invoering van achterstallige facturen: “Soms sturen klanten ons nog enkele facturen van het vorige jaar, terwijl de btw-aangifte al werd afgesloten. Vroeger moest dit handmatig opnieuw worden geanalyseerd en ingevoerd. In Horus wordt bij de invoering van een aankoop automatisch gedetecteerd of deze van het vorige jaar is of niet. En met slechts drie klikken kunnen we de juiste correctie uitvoeren!
- Automatische afschrijvingen: “Voor aankopen die over meerdere jaren worden afgeschreven, denk bijvoorbeeld aan een computer, genereert Horus automatisch de afschrijvingen tot het einde van de levensduur van het goed. Dat is fantastisch, want dat minimaliseert het handmatige werk en zorgt ervoor dat onze boekhouding altijd up-to-date is.”
- Snelle controles van factuurinvoer: “Met Horus kunnen alle facturen eenvoudig worden gefilterd en gesorteerd. Denk bijvoorbeeld aan een sortering per leverancier, per btw-tarief of per categorie (privégebruik of niet). De aangepaste weergaven maken het vervolgens mogelijk om die specifieke facturen in één oogopslag te controleren, wat enorm veel tijd uitspaart.”
- Automatische herclassificaties van activa/passiva: “Aan het einde van het jaar mogen er geen crediterende activa of debiterende passiva meer zijn. Als een leverancier debet is, omdat de betaling in 2023 gebeurde, maar de factuur om een bepaalde reden pas in 2024 werd ontvangen, moet dit op 31 december worden aangepast. Horus doet deze herclassificatie automatisch en corrigeert waar nodig.
- Gemakkelijke correcties bij leverancierwissels: “Wanneer een leverancier van naam verandert, bijvoorbeeld van Belgacom naar Proximus, is het vaak erg lastig en tijdrovend om de betalingen te matchen met de facturen. Horus maakt dit proces veel eenvoudiger door ongeregelde facturen in de leveranciersagenda te tonen. Zo kan je gemakkelijk corrigeren wat er gecorrigeerd dient te worden.”
- Batchgewijze aanpassingen van rekeningen: “Als we met ons kantoor merken dat alle facturen van een bepaalde leverancier op de verkeerde grootboekrekening zijn geboekt, kunnen we super eenvoudig alle regels selecteren, met een simpele muisklik de rekening wijzigen en… alles in één keer corrigeren. Qua gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie kan dat tellen.”
- Kopiëren of sorteren van boekingen: “Terugkerende boekingen, zoals bijvoorbeeld de maandelijkse vergoeding van de bedrijfsleider of bepaalde andere recurrente boekingen, kunnen eenvoudig worden gekopieerd in de software. Bij dubbele boekingen kan Horus bovendien automatisch een interne creditnota aanmaken om deze te corrigeren.”
- Integraties met de Nationale Bank van België: “Deze integratie wordt enorm gesmaakt door onze collega’s op kantoor. Voordat we met Horus begonnen te werken, moesten we alle gegevens exporteren naar een ander programma om jaarrekeningen voor de NBB op te stellen. Nu gebeurt dit in vijf minuten met Horus. Een enorme tijdswinst!”
- Specifieke modules voor voertuigen: “Het lijkt een kleinigheidje, maar voor ons is dat echt enorm handig. Een specifieke module in Horus stelt ons in staat om voor elk bedrijfsvoertuig een apart profiel aan te maken, waardoor alle gerelateerde kosten, zoals brandstof en onderhoud, in één duidelijk en verhelderend overzicht worden weergegeven.”
- Boekingen van bankafschriften: “Het boeken van bankafschriften? Kinderspel! Dankzij de combinatie van Horus en Falco kunnen we namelijk onmiddellijk en rechtstreeks verbinden met de bankrekeningen van onze klanten. Dit stelt ons in staat om super efficiënt alle bankafschriften automatisch in te lezen, zonder dat we daar handmatig werk voor moeten verrichten.”
- Koppeling omzet/btw: “Tijdens de jaarafsluiting moeten we als boekhouder uiteraard controleren of de omzet die bij de btw is aangegeven, overeenkomt met wat we in de boekhouding kunnen waarnemen. Vroeger was dat een tijdrovend en saai werkje, maar sinds Horus gebeurt deze controle volautomatisch. De software toont ons eventuele afwijkingen, waardoor we veel gerichter de puntjes op de ‘i’ kunnen zetten.”
Je merkt het meteen: Horus Software is een boekhoudsoftware voor accountants, specifiek gemaakt door accountants. Onze functies zijn namelijk ontwikkeld met één duidelijk doel voor ogen: de enorme workload van de accountant te verlichten, het handmatige werk drastisch te minimaliseren en de interne workflow zo eenvoudig mogelijk te maken. Op die manier kan de accountant zich focussen op wat écht telt: de begeleiding en adviesverlening bij klanten.
En als je dan deze citaten van onze partners leest? Dan weet je dat je daar in geslaagd bent! Op naar de toekomst!